Thursday 23 February 2012

Never judge a book by its cover.

Driving class punya pasal aku bangun pukul 7 tepat. Rasa seronok bangun awal. Dapat breakfast, udara segar. Best. Aku pun jalan ke guard house pukul 8.30 then sembang dengan guard. Dia pernah try nak masuk army navy and air force. Pukul 9 pakcik tu datang. Harini ada 4 orang (2 lelaki 2 perempuan) so boleh balik awal lah. Sampai je tempat latihan, JPJ sedang buat test untuk teksi. So terpaksa lah tunggu diorang habis guna litar. Meanwhile, aku pun minum dekat kantin, thats where aku kenal Zulkefli.


First impression : Muka gangster gila. Ni mesti abang long ke apa.
Zul ni 24 tahun, selama ni tak pernah ada lesen tapi dah druve ke merata tempat. Kerja sebagai manager kat nandos. Cerita zul ni menarik gila. Berasal dari Ipoh, main bola untuk negeri masa sekolah menengah. Tapi dia tak ngam dengan ayah dia, so dia berhenti main bola drop out of school and lari ke KL. Walaupun takde kenalan, lone ranger, no matter what happens, zul tekad takkan pulang balik. Dia first kerja kat giant and stay dekat hostel. There dia belajar cara pilih kawan, then bila cukup duit dia pun beli rumah dengan kawan kawan dia yang kerja giant. He then quit and kerja kat nandos. Start sebagai part time waiter, to full time waiter and now manager of nandos. Dia kata hidup dia kerja balik kerja balik, dia dah tanak lepak buang masa bagai. Dia dah 24 and baru nak ambil lesen. Alasan kenapa nak ambil lesen sekarang sebab nak pilihan raya so akan banyak road block.Time dia lari family members hina dia and pandang rendah kat dia but now, family member respect him because from nothing he became something. Dia even kasi duit kat ayah dia tapi ayah dia tanak terima because ayah dia tak pernah support dia dari kecil. Ayah dia now respect dia. Soal awek pulak? InsyaAllah next year dia akan kahwin. Awek dia jauh, kat penang, and dapat jumpa sebulan sekali. Best part, dioarang start bercinta since they were 16 years old. Aku pun tanya, macam mana boleh tahan lama? Answer : Kau kene jujur and faham dia. Paling penting, kau jangan buat apa yang kau taknak dia buat kat kau. Banyak advice yang Zul turunkan kat aku. Yang paling aku ingat,


Kalau kau betul betul nak, semua bende akan terjadi.

No comments:

Post a Comment